zondag 23 november 2008

23 november....................23 Dingen

Het is vandaag de 23ste een mooie datum om over deze Dingen weer te schrijven.
Ik ben nog bezig me te orienteren op Ding 22, dus dat volgt z.s.m.
Voor de slotbijeenkomst van 4 december a.s. heeft men ons gevraagd na te denken over het volgende:
Wij zouden het leuk vinden wanneer jullie je meest creatieve invallen, je leukste belevenis, het aller, aller, aller innoverendste idee aan je begeleiders zou willen doorgeven. Wij kunnen dan op deze slotbijeenkomst nogmaals genieten van deze zaken. Ook zou het goed zijn voor jezelf, maar ook voor je begeleider, op papier te zetten wat jij denkt dat je in de toekomst in je werk gaat gebruiken van deze "23 dingen".

Mijn leukste creatieve inval heeft ongetwijfeld te maken met Rijmreis. En dat had te maken met de sfeer op dat moment in de bibliotheek en het feit dat dit project zo aansloeg in Overijssel. Kinderen waren op zoek naar het Gouden Gedicht en er heerste een opgewonden sfeer in onze bibliotheek. Van tevoren had ik in elk geval bedacht foto's te maken, maar toen ik daarmee bezig was, dacht ik dat het veel en veel leuker zou zijn het te filmen en op You Tube te zetten. Misschien is filmen voor heel veel mensen niet creatief, omdat dat voor hen zo gewoon is. Ik doe het weinig, dus ik genoot op dat moment van het filmen van al die kinderen.

Mijn leukste belevenis/ervaring: dat mensen met andere ogen naar mijn vak kijken. Maar dat komt niet alleen, moet ik toegeven, door die 23 Dingen. Als ik vertel over de activiteiten (Arthur Japin, Thea Kroese, avond over Hoogsensiviteit) die we bij ons in de bibliotheek organiseren, is men vaak zo verbaasd. Een vriendin zei laatst: "jullie doen tenminste leuke dingen, bij ons in de bieb organiseren ze alleen oubollige zaken!" Dankzij de 23 dingen is mijn vak ineens modern: mijn dochter vindt het allemaal cool en mijn technische echtgenoot denkt dat hij me nu niets meer hoeft te leren.......
Ik vertel ook graag over de Dingen. Heb hier ook een post aan gewijd.
Wat ik ook zo verrassend vond en vind is dat mijn blog zelfs in het buitenland wordt gelezen. Kijk maar eens op de wereldkaart van Feedjit aan de rechterkant van mijn blog. Dat is toch geweldig leuk!

Een andere leuke ervaring is dat de Flickr website met onze foto's ook door anderen wordt bekeken en gebruikt. Literatuurlog gebruikte onze foto van Arthur Japin.

En dan die podcast, daar heb ik toch zo'n enorme lol aan beleefd.
Je ziet de pret er niet aan af, als je op die play knop drukt. Het is een vrij serieus iets wat ik inspreek. Maar ik moest natuurlijk eerst oefenen, dus ik naar de badkamer (opdat manlief en kids het niet zouden horen) en daar van alles inspreken en zingen in mijn Zen om te kijken hoe dat klonk. En dan moest ik natuurlijk net niezen, hoesten of ik kreeg een lachbui en hups het moest opnieuw.Klik hier voor meer gratis plaatjes Al het oefenmateriaal heb ik gewist, want het is absoluut niet voor uitzending geschikt.
Ik heb bewondering voor bijvoorbeeld de bibliotheek Delft, die deze podcastjes regelmatig maakt. Het lijkt zo simpel, maar er gaat veel werk aan vooraf.
Welke onderwerpen zet je in je podcast, hoe luidt de tekst, wie spreekt het in en tot slot het converteren van wav naar mp3.
Ik vind zo'n podcastje heel innoverend (voor mij althans), het ontdekken ervan en er zelf eentje proberen te maken. Het is ook niet iets wat bibliotheken veel doen.

Tot slot: wat ga ik nog gebruiken van de 23 Dingen.
Ik blijf mijn blog bijhouden, schrijven was altijd al een Ding van mij, wist alleen niet hoe ik het in blogvorm zou ervaren. Heb ontdekt dat deze spinsels echt bij me passen. Verder zal ik Google Reader, Picasa, Flickr.com, Del.ico.us, Last.Fm en Hyves blijven gebruiken. En ik krijg leuke reacties op mijn idee een Indo leesgroep binnen LibraryThing op te richten. Daar gaan we zo snel mogelijk aan werken.

Voor mijn werk zou ik het breder willen trekken. Ik hoor om me heen dat men blij is dat de 23 Dingen af zijn. Tuurlijk, iets om trots op te zijn, fantastisch. Dat zal ook voor mij gelden, want het legt een druk op je, alles uitzoeken, uitproberen, en vervolgens erover schrijven. Maar dan......wat gaan we als organisatie met de 23 Dingen doen. Het moet een onderdeel worden van onze manier van werken en dat moet het ook blijven. En je zou daarin een taakverdeling kunnen maken. We hebben al allerlei plannen, onze bibliotheek zit op Hyves, een bibliotheekblog komt eraan, onze bibliotheekfavorieten gaan we in Del.ico.us zetten en onze fotoverzameling op Flickr.com groeit. Ook google docs wordt volop gebruikt.
Het lijkt me goed, 40+pwrr, de 23 Dingen op de agenda te zetten van het eerstvolgende algemene werkoverleg. Want hoe gaan we het aanpakken? Het zou leuk zijn als "23 Dingen" door iedereen gedragen blijft worden. Hoe gaan we onze Hyves promoten, wie schrijft er in het bibiotheekblog?
Daarnaast ben ik het met Kok eens. Zij zegt o.a.: "Dus dan nog maar eens een vervolg op 23 dingen. Up-to-date-dingen, een soort bijscholing." Helemaal mee eens: je kunt natuurlijk zelf veel ontdekken, maar sommige mensen zijn al veel verder dan ons en daar kunnen we van blijven leren!

2 opmerkingen:

23yourmind zei

Super Hetty dat jij het ook hebt gehaald. hoewel ik daar eigenlijk geen moment aan heb getwijfeld! Ben het met je eens dat het goed is om na te blijven denken hoe je in de toekomst om moet blijven gaan met de dingen die we in deze cursus hebben geleerd. Ik heb gemerkt dat er in ieder geval genoeg creatieve en vernieuwende geesten in de bibliotheekwereld rondwaren, dus wat dat betreft moet het geen probleem zijn, zo lijkt me!

Anoniem zei

Dag Hetty,
Je blog is dan ook heel leuk en inspirerend om naar terug te keren ! Fijn dat je ermee doorgaat.