zondag 9 november 2008

Onze bibliotheek op Hyves

Dankzij Snorrismon heb ik een Hyves account. Zij stuurde me op een gegeven moment een uitnodiging, waar ik in eerste instantie niet op inging.
Zou het iets toevoegen aan mijn vriendenkring, dacht ik toen? Via persoonlijk contact, telefoon en e-mailverkeer hield ik dit al bij, waarom nog Hyves?

Toch ben ik overstag gegaan, want nog sneller dan bij Schoolbank vond ik ook vrienden van vroeger terug en oud-collega's. Ook was het grappig dat ik contact kreeg met familieleden. Gewoon mijn achternaam intikken en je krijgt een aantal namen. Ik heb een achternaam, die niet zo heel veel voorkomt in Nederland, dus dat is nog wel een keer te doen.

Al snel ontdek je dat er een paar bibliotheken zijn die ook een Hyves account hebben. Opvallend is dat die pagina's niet echt druk bezocht worden en dat ook hun ledenaantal op Hyves tegenvalt. Uitzonderingen zijn wel de pagina's van de Zeeuwse en Eindhovense bibliotheken. Dus het kan wel!

Een vriend van mij heeft een evenementenbureau en zijn activiteiten kondigt hij via Hyves aan. Zijn netwerk is behoorlijk gegroeid en hij bereikt een deel van zijn klantenkring via Hyves. Als hij een evenement heeft, mailt hij via Hyves (want dat kan dus ook!) dat er iets belangrijks aan staat te komen en verwijst daarbij naar zijn Hyves pagina. Je kunt Hyves in dit geval zien als een aanvulling op je website, je mailinglijst en je nieuwsbrieven.

Waarom zouden wij dat dus niet kunnen, als je bedenkt dat Hyves het grootste vriendennetwerk is van Nederland en we wellicht op die manier ook een deel van onze klanten kunnen bereiken. En wie weet ook onze jongere klanten. Want zij zitten veel op Hyves en voegen met het grootste gemak nieuwe vrienden toe aan hun netwerk.
Omdat ik veel met scholen werk, weten zelfs kinderen mij zo nu en dan op Hyves te vinden. Tot nu toe hield ik de boot af, want bij mijn eigen persoonlijke Hyves account ben ik wat selectief. Maar ik kan ze natuurlijk nu doorverwijzen naar onze bibliotheekhyves. En reclame maken tijdens klassenbezoeken!
De overige klanten kunnen we attenderen op onze Hyves via de mailinglijst.
Ik zag dat je tegen heel weinig kosten ook kunt adverteren op Hyves, vooral voor grote steden aantrekkelijk, omdat Hyves dan gericht mensen in die woonplaats benadert.

Ook het bloggen zie ik als een nieuw netwerk. Je komt immers op een andere manier in contact met je collega's in Overijssel. Je leest weer nieuwe dingen, die je weer voor jezelf of je bibliotheek kunt gebruiken. En dan is er natuurlijk Twitter, heb via het bloggen en Twitteren zelfs contact met een Vlaamse bibliothecaris.

Dankzij een artikel van Jan Klerk in Bibliotheekblad 19 van dit jaar leerde ik nog meer over Twitter. De tip om Twitter in je blog te plaatsen heb ik meteen overgenomen (zie rechts bovenaan in mijn blog).
En met het volgende citaat van Jan Klerk ben ik het helemaal eens: "Ik vind zelf dat uit iemands persoonlijke 'Twitterstream' een beeld dat mij veel meer zegt dan een statisch biografietje op een sociaal netwerk".



Ik vrees alleen dat ik achterloop, want het is al 2008!
Ben gelukkig wel, hopelijk op tijd, lid van bibliotheek 2.0

3 opmerkingen:

23yourmind zei

Mooi post!
groetjes Stefan (ben inmiddels lid van de bibliotheek Wierden-hyves en deel je opmerkingen voor wat betreft Twitter)!

koetje zei

hai Hetty,

Goed van jou om een hyves aan te maken voor de bibliotheek. Toppie.

Groetjes Ria

Anoniem zei

Mooi zo!
Was wel even verrast mezelf hier tegen te komen...
Dank je!