vrijdag 7 november 2008

Mijn boekenkast en een virtuele Indo leesclub oprichten?

 
Posted by Picasa


Op allerlei blogs had ik al over LibraryThing gelezen, dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen.
Laat ik zeggen dat het me meeviel, maar ook tegenviel. Leuk is dat je je eigen boeken in een wip hebt toegevoegd, collega's/vrienden kunt uitnodigen, die ook op LibraryThing zijn geabonneerd. En een geweldig initiatief is de groep de Parelketting opgericht door Monica10.
Ik heb mezelf geabonneerd en ook wat geschreven bij het item "Twee vrouwen".

Toen ik alle ins en outs eens goed ging bekijken, en bij "LibraryThing in de buurt" ging zoeken, viel het me zo tegen dat er nauwelijks bibliotheken uit mijn buurt geregistreerd staan. De Atheneumbibliotheek te Deventer en de OBD waren de enigen die er een plekje hebben. En nu dus ook onze bibliotheek. Meteen reclame gemaakt daarop voor Marjan Berk, die tijdens de boekenweek naar Wierden komt. Je weet maar nooit, wie weet leest iemand uit de buurt van Wierden deze aankondiging. Het lukt me alleen niet om ons logo in het profiel toe te voegen, deze valt steeds weg. Een andere keer nog eens proberen.

Een opdracht van 23 Dingen is ook om de LibraryThing Widget toe te voegen. Zie hiernaast.

En hoe zit het met de populariteit van jouw boekenkast? Oh, dat viel dus ook even tegen. Over Japin wordt wel gepraat. Maar bij een van mijn favorieten: Marion Bloem, helaas geen treffers.

Toen ik nog met mijn roots worstelde, lang geleden, heb ik eens een Indo groepje opgericht. We praatten over ons Indisch zijn, we keken naar de film "het land van mijn ouders", geregisseerd door Marion Bloem. Ook haar boek "Geen gewoon Indisch meisje" (ook genoemd in mijn boekenkast) werd uitgebreid besproken. En we bezochten natuurlijk de Pasar Malam in Den Haag en aten ons vol aan Pisang Goreng, Spekkoek, Gado gado, Nasi en Bami.....
Het was gewoon een gezellige groep en eigenlijk was de herkenning het belangrijkste.
Indo's hebben zich razendsnel aangepast in de Nederlandse samenleving, maar dat ging weleens ten koste van het Indische deel. Die vergaten we dan maar voor het gemak en dat werkt natuurlijk niet.

Helaas is de groep door verhuizingen uit elkaar gevallen, maar het lijkt me nog steeds leuk om met anderen over Indische literatuur te babbelen. En dat hoeven echt niet alleen Indo's te zijn. De woorden Indo, Indisch leverden geen treffers op, dus ik neem aan dat een dergelijke groep binnen LibraryThing nog niet bestaat?
Ik overweeg zo'n groep op te richten, zou daar belangstelling voor zijn?
Heb dus in eerste instantie op Hyves (daar is ook een Indo groep actief) een berichtje geplaatst om te turven of ik in elk geval Indo's vind, die het wat lijkt.
Spannend!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo, wat een mooie post.
Het lijkt me een goed idee om zo'n groep te starten bij LibraryThing.
Ik heb eens rondgekeken bij GoodReads en vond daar een 'Indonesia Group', echter niet in het Nederlands.

Hetty Odenthal zei

@depyjamavanarthus

Dank je! Via Indo Hyves, eigen Hyves en ook prive heb ik positieve reacties gehad.
Dus binnenkort start ik met een groep, eerst even die Dingen afmaken.