zondag 30 november 2008

Bibliotheek 2.0

Ik vind het wel mooi om de 23 Dingen af te sluiten met Bibliotheek 2.0.
Ding 22 was een onderdeel van het hele traject, maar eigenlijk zou je het om moeten draaien. Het leren van 23 Dingen is een voorwaarde om te kunnen werken in de moderne bibliotheek, waar medewerkers gebruik maken van de Web 2.0 tools.

Het Bibliothecaris 2.0 manifest, het ziet er prachtig uit, maar kan mensen ook afschrikken. Het is per slot van rekening een hele waslijst. Ik kijk liever naar de sterke punten van een bibliotheekmedewerker (en die zijn er altijd!)en hoe je die ten gunste van de moderne bibliotheek kunt inzetten.
A Librarian's 2.0 Manifesto van Laura Cohen is ook in het Nederlands vertaald door Patrick Vanhoucke en Raymond Vansumere. Het is een onderdeel van de presentatie van Anke Coppens en Patrick Vanhoucke.

Wat Bibliotheek 2.0 verder betreft: er is al heel veel moois over geschreven, maar liever onderga, deel ik en beleef ik bibliotheek 2.0.
Helene Blowers zegt in Bibliotheekblad 16/17 van dit jaar het volgende: "Gelukkig hoef je niet constant alles te weten. Het is belangrijk dat je mensen rondom je hebt die leren en dat delen met elkaar. Op die manier creeer je je eigen leernetwerk."
Initiatieven van Edwin Mijnsbergen en Wow!ter zijn daarom zo geweldig en stimulerend voor je vak!

Er zijn al prachtige presentaties gemaakt over Web 2.0 en Bibliotheek 2.0.
Ik wilde nog oefenen met Slideshare en heb daarom in Google docs ook een hele korte presentatie gemaakt, Bibliotheek 2.0, gezien vanuit mijn bibliotheek en hoe ik daarin probeer te staan.
Als je part-time werkt, wil je ook graag met alles meedoen, en is het daarom een extra uitdaging al die "balletjes" in de lucht te blijven houden........

Voor Blog Bibliotheek 2 0
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: dingen 23)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ha theodora gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep nu op naar de volgende klus ENTER
groetjes alie

Snorrismom zei

mooi gedaan zeg!!!