vrijdag 21 november 2008

Kaartcatalogus versus Aquabrowser

Nee, een jonkie ben ik niet meer, dus ook ik heb met het oude kaartsysteem gewerkt.
Al die kaartjes invoegen, het was absoluut niet mijn Ding, maar ja, het hoorde bij mijn werk toen. En dan zat die bak propvol en probeerde je toch dat laatste kaartje erin te stoppen. Snel de ijzeren stang erdoor, want stel je voor dat je die bak zou laten vallen.
Soms had je een stagiair(e) en mocht hij of zij het doen. De kaartjes moesten eerst op de stang geplaatst worden, waarna de bibliothecaris het controleerde. Want stel je voor dat het alfabet niet klopte!
Ik liep altijd achter met mijn stapeltje kaartjes.
Het moge duidelijk zijn dat ik niet terugverlang naar die tijd............



Gemaakt met de card-generator

Nu is alles gedigitaliseerd en gaat het veel efficienter. Geen gepriegel meer in overvolle kaartenbakken, maar je tikt je zoekterm in en een mooi rijtje met treffers verschijnt. Ik had al eerder een kijkje genomen in de Aquabrowser van Amsterdam en die van de Overijsselse bibliotheken is uiteraard bekend.
Verder is er natuurlijk de Aquabrowser, onderdeel van bibliotheek.nl.

Ik vind het wel mooi, deze associatieve zoekmachine. De "woordenwolk" met allerlei termen, die mogelijk een link hebben met jouw zoekterm. Je wordt op die manier op andere ideeen gebracht.

Toch kan ik me ook voorstellen dat er klanten zullen zijn die moeten wennen aan de Aquabrowser. Je krijgt zoveel informatie op je scherm, waardoor je misschien door de bomen het bos niet meer kunt zien. Ik vraag me af of de klant, die snel even iets op wil zoeken, wel zo blij is met de Aquabrowser.

My Discoveries: Ik wilde hiermee oefenen met het 23 Dingen account, maar ik kwam er niet in. Toch maar een eigen account aanmaken?
In elk geval is het een prima initiatief dat iedereen (of je nu wel of niet lid bent van de bibliotheek) zijn eigen informatie kan toevoegen.

Worldcat kende ik nog niet. Daar kon ik wel in met het 23 Dingen account. Ik heb er rondgesnuffeld en een paar titels aan de lijst literaire thrillers toegevoegd.
Wat leuk dat je ook je eigen recensie kunt schrijven. Dit ga ik nog zeker doen.
Ik maak gebruik van de Google toolbar, heb de knop van Worldcat hieraan toegevoegd.
Hoe gemakkelijker je iets voor het grijpen hebt, hoe sneller je het gebruikt.
Heel wat anders dan die ouderwetse kaartcatalogus........

Geen opmerkingen: