zaterdag 20 september 2008

Mijn visie op Web 2.0

Goh, is dit al Ding 9? Wat gaat dat snel, zitten we op een derde.
Okay, dit is niet zo moeilijk een post over Web 2.0 schrijven. 100 Woorden, daar zit je toch zo op? Haha, een essay, daar zit toch niemand op te wachten. Als die arme begeleider al die essays moet lezen, valt hij ongetwijfeld in slaap. Toch?

Maar zonder gekheid, ik geniet van Web 2.0 en Ding 1/2/3 vind ik het nog het allerleukste. En niet alleen voor mezelf, als bibliotheek kun je natuurlijk ook een blog voor je klanten/lezers maken.
Je moet er dan alleen voor waken dat je bibliotheekblog geen herhaling wordt van je website. Je kunt er een persoonlijk tintje aangeven en de meerwaarde ligt in het feit dat je lezers kunnen reageren. Je kunt ook sneller inspelen op actualiteit. Wij kunnen onze bibliotheeksite niet zelf aanpassen en met een blog kan dat wel.
En tips hoe het moet, kunnen we weghalen van Bibliotheekblogs .

Over actualiteit gesproken, rss feeds kun je ook voor je bibliotheekblog inzetten.
Je abonneert jezelf op feeds, die van toepassing kunnen zijn op je klant: o.a. feeds over boeken en andere media, zodat je de klant weer kan doorverwijzen. En je kunt je bijvoorbeeld ook op de feed van de gemeentewebsite abonneren, waardoor je sneller op nieuws in de gemeente kunt reageren. En wie weet krijg je via zo'n bibliotheekblog weer op een andere manier contact met klanten, die zelf ook al bloggen en jou weer vinden.
Heb al een beetje zitten stoeien en deze blogheader gemaakt:

Ik heb voor de grap via google blogs de volgende treffers ingetikt: Bibliotheek Wierden Boeken. Mijn blog kwam bovenaan (en zo hoort het ook!). Een andere treffer was een datingsite, zozo..
Maar ook een blogger die in een gedicht een medewerker van onze bibliotheek verwerkt. Spannend wie dat zou kunnen zijn. Je kunt in elk geval die bloggers persoonlijk attenderen op jouw bibliotheekblog.

Foto editors, je moet natuurlijk altijd uitkijken met copyright, maar we kunnen onze filmavonden voortaan zo aankondingen:


Is mijn blik op de wereld en op web 2.0 veranderd? Ja en nee, wat ik om me heen zag, beschreef ik al, maar meer voor mezelf. Nu probeer ik het zo mogelijk naar deze blog te vertalen. Ik doe beslist meer met Flickr en zal dat ook blijven doen. Ook al die Flickr tools zijn handig, zowel voor werk als prive. En wat erg belangrijk is, ik dacht dat al die Dingen van Web 2.0 (op een paar na dan) alleen voor nerds waren of voor hele jonge mensen, die ermee opgroeien, zoals mijn kids. Hoewel ik niet hoop, dat ik zo eindig........



Maar ik schreef het al eerder: "een mens is nooit te oud om te leren". Zelfs niet voor de Dingen van Web 2.0...

Op naar Ding 10!

3 opmerkingen:

23yourmind zei

Je begeleider is nog steeds wakker hoor! Je hebt al behoorlijk wat concrete ideeën over de legio mogelijheden van Web 2.0 voor de bibliotheek. Leuk om te zien dat je zo serieus aan de slag bent!

Unknown zei

Ha die Hetty,
Jeettje wat vlieg jij er door heen zeg... Op tijd afremmen hoor anders is de cursus al weer voorbij.
Wat ontzettend leuk al die verschillen in blogs hé. Zo leuk om te zien. Di van jou is ook weer totaal anders. Leuk hoor.
Ga zo door collega en tot blog...

Anoniem zei

hoi hetty wat ziet jouw blog er mooi uit ook een leuk verhaal over web 2.0 ik moet daar nog even mee aan de slag, maar eerst maar eens ding 8 proberen.
groetjes alie