zondag 5 oktober 2008

Spelen met Wiki

Tja, de Wikipedia was natuurlijk allang bekend. Er was ons wel geleerd heel voorzichtig met die Wikipedia om te gaan, want hoe weet je dat de info betrouwbaar is en men er serieus mee omgaat?



Iedereen kan informatie toevoegen en door wie wordt het gecontroleerd?
Er zijn immers geen redacteuren, die checken of jouw informatie klopt. Om te voorkomen dat het een grote puinhoop wordt, heeft Wikipedia wel wat richtlijnen opgesteld. Deze heb ik eens bestudeerd en tevens heb ik een account aangemaakt bij Wikipedia. Ik wilde eens voorzichtig, heel voorzichtig iets toevoegen aan een onderwerp.

Gisteren had ik familiedag met mijn familie. We kwamen bij elkaar op de Hoge Veluwe, maakten een fietstocht, bezochten het Kröller-Müller, kletsten bij en hadden ter afsluiting een etentje in een Indonesisch restaurant in Arnhem. We kregen allemaal een doosje met spekkoek mee naar huis.

Spekkoek is al een paar keer ter sprake gekomen in mijn blog. Ik besloot eens te kijken of er al een Wiki geschreven is over spekkoek.
Ja, dat is er en ik heb iets toegevoegd aan deze Wiki. Gewoon wat kleine aanvullingen. Meer durf ik nog niet. Ik zie bijvoorbeeld bij de Engelstalige Wiki over spekkoek dat er een link naar een recept wordt gegeven. De Nederlandstalige Wiki over spekkoek voorziet daar nog niet in. Als ik erachter ben, hoe je zo'n link toevoegt, wil ik dat ook nog doen. Voor de volledigheid! Als je immers over deze lekkernij schrijft, hoort er ook een recept bij te staan. Toch?

Verder heb ik alle informatie over de Wiki, zoals vermeld op de site van 23 Dingen, met interesse gelezen. De voorbeeldwebsite van Bibliotheek 2.0 bestudeerd.
Het is voor mij te hoog gegrepen om daar info aan te voegen. Waarschijnlijk zal het ook zo blijven dat een select groepje daar wat mee doet.
De literatuurwiki van de OB Deventer vind ik een geweldig initiatief. Zoiets past ook heel goed bij een bibliotheek. Verzamelen van informatie en toegankelijk maken, ditmaal via een Wiki. Ik vraag me alleen af, als ik bij de geschiedenis binnen de Wiki kijk, of het niet alleen voornamelijk de bibliotheekmedewerkers zelf zijn, die informatie erop zetten. Niets mis mee, wellicht weten de inwoners van de gemeente Deventer e.o. zelf deze wiki nog niet te vinden.

Als ik naar onze bibliotheek kijk, zullen wij de Wiki's voorlopig blijven gebruiken voor al@din en het inlichtingenwerk in de bibliotheek.

4 opmerkingen:

23yourmind zei

Hoi Hetty, Blijft leuk om te zien hoe serieus je alles aanpakt. Ben het geheel met je analyse eens!
groetjes Stefan

Snorrismom zei

Een recept voor jouw heerlijke spekkoek, jammie! Laat je het even weten als het in wikipedia staat? :)

groetjes,
Karin

Luc zei

Wikipedia komt qua nauwkeurigheid heel dicht in de buurt van de Encyclopaedia Britannica bleek bijna 3 jaar geleden al uit een onderzoek van Nature.

Hetty Odenthal zei

@Luc

Klopt inderdaad! En dank voor je reactie, interessant artikel!