woensdag 15 oktober 2008

Online kletsen

Online een beetje kletsen, meer en minder is Ding 14 niet. Ik geloof dat ik dit het minst leuke Ding van alles vind. Het is me te snel, te oppervlakkig. Hoe aardig ik mijn collega's vind, hoe aardig ik mijn begeleider vind, waar ik net even mee gechat heb. Heb in het verleden een MSN en ICQ account gehad, ik doe er niets meer mee.
Ik vind het heerlijk om te schrijven, met vriendinnen uitgebreid te mailen. Ook theeleuten is mij zeker niet vreemd. Waarom dan niet kletsen via de computer?
Zo moeilijk moet het toch niet zijn en dat is het ook niet. Voor mijn dochter van 15 is chatten een onderdeel van haar sociale leven. Terwijl ze haar huiswerk maakt, luistert ze naar muziek, tussendoor speelt ze gitaar, ze checkt haar Hyves, haar msn, haar mail.
Tja, misschien stel ik me niet genoeg open voor chatten? En toch, als ik nu midden op de dag wat chatrooms opzoek: het gaan nergens over, verder als hallo, en tot ziens, komt het niet. En zou je je niet een hoedje schrikken, als je dit leest?



Je leest ook weleens, als het snel klikt tussen mensen, worden toch mailadressen uitgewisseld en gaat men op die manier verder. Telefoonnummers en webcams worden erbij gehaald, omdat men toch graag meer wilt zien en horen dan korte teksten lezen.
Voor de bibliotheek hebben we een paar jaar geleden ook msn accounts aangemaakt. Zodat de backoffice met de frontoffice kon communiceren. Het werkte niet, men ging toch liever persoonlijk langs of pakte de telefoon. Chatten via al@din lijkt me alleen nuttig voor de zgn. quick reference vragen. Als de klant een langer antwoord nodig heeft, kun je beter op een ander tijdstip via mail het antwoord geven.
Wat ik wel heel nuttig vind, zijn de zgn. forums/nieuwsgroepen, waar je voor bepaalde vragen over gezondheid bijvoorbeeld terechtkan. Toen mijn zoon ooit onder het mes moest, heb ik daar veel aan gehad.
Ook Twitter vind ik erg leuk, je kunt korte berichtjes plaatsen en je leest ze op een ander moment. Geldt ook voor Hyves.

Laat ik samenvattend zeggen: dat ik chatten nuttig vind als vluchtige kennismaking in het dagelijks leven, om met je vrienden af te spreken (doet mijn dochter), maar voor meer diepgaande contacten kies ik voor de mail, telefoon of persoonlijk contact.
Voor de bibliotheek kan ik niet direct een meerwaarde in het chatten ontdekken.
Kunnen we misschien een nieuwe doelgroep aanboren als we chatten met bijvoorbeeld jongeren? Ik vroeg het mijn dochter en wat vrienden van haar.
Als ze al naar de bibliotheek komen, moeten we iets nieuws te bieden hebben, bijvoorbeeld een Wii, waar je gratis gebruik van kan maken. Promotie van de bibliotheek zien ze in elk geval niet via een chatbox. Sowieso hebben ze allemaal weinig met de bibliotheek op.....
Andere doelgroepen trachten we via de mailinglijst, de website en in de toekomst wellicht via een weblog te bereiken.
Ik vermoed dat onze traditionele gezinnen en welgestelde genieter het meest gebaat zijn bij persoonlijk contact........

2 opmerkingen:

23yourmind zei

He Hetty, ben het in grote lijnen wel met je analyse eens, hoewel ik moet zeggen dat het voordeel van chatten wel is, dat het ontzettend snel is. Dus als je snel iets van de ander wil weten, een tip ergens over wil bijvoorbeeld, kan het ontzttend handig zijn. Diepgaand wordt het inderdaad zelden. Ga daarvoor liever bij iemand langs.
groetjes Stefan

40+pwrr zei

Hoi Hetty,

Ben het helemaal met je analyse eens. Zie ook nog niet zo de meerwaarde van het chatten via de bibliotheek. Mogelijk dat het gekoppeld met webcam iets anders wordt. Voorlopig zie ik ons er nog niets mee doen.

groeten Rommie