maandag 12 oktober 2009

Rijmreisbelevenissen

Wat is Rijmreis toch leuk! Complimenten aan de uitvinders ervan. Een goede uitvinder ben ik niet, maar er zijn ook mensen nodig die de uitvindingen toepassen.
Ik voel me een bofkont, want ik mag Rijmreis voor twee bibliotheken organiseren. Een bibliotheek in een bruisende hanzestad en een bibliotheek in Twente. Zijn er verschillen? Jazeker!

In een dorp zijn kinderen veel sneller te porren voor Rijmreis, het valt ook meer op als je daarmee bezig bent. Hele groepjes kinderen zie je zowel in de bibliotheek als daarbuiten naar gedichten zoeken. Na het vinden wordt meteen naar de computer (in de bibliotheek!)gehold om te kijken of je er toevallig eentje van "Goud" hebt. Jammer, als dat niet zo is, maar ach, je mag het gedicht opnieuw verstoppen en dat is eigenlijk net zo leuk.
Gelukkig hadden we in de grote stad de opening van Rijmreis, dus ook daar kwam het uiteindelijk goed. Met een Rijmreiskok en een echte dichter.
Van een interview op Radio Oost, het meemaken van de opening tot het zien van blije kinderen, die op zoek waren en een (Gouden) Gedicht vonden, ik heb het allemaal beleefd. Geniet met me mee en bekijk onderstaande impressie.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk concept hoor! Het enthousiasme is duidelijk zichtbaar bij de kids. Beetje als Sjakie in de chocoladefabriek (vast niet helemaal correct, maar daar moet ik opeens aan denken)

Unknown zei

Het is echt fantastisch om te zien hoe rijmreis nu ook weer goed loopt. Dit keer ook buiten Overijssel en in een geheel vernieuwde vormgeving.

Blij ben ik ook dat er aan de "achterkant" heel veel verbeterd is. Kirsten en ik hebben ons daar echt goed in verdiept. Jullie hebben nu veel meer mogelijkheden om zelfstandig zaken te regelen aan rijmreis!

En dat had niet gekund zonder de inbreng van Willard die de gehele realisatie van de "achterkant" voor zijn rekening heeft genomen. Het is zijn eerste klus als developer voor de Blauwe Brug. En ik kan je zeggen, ik ben super trots op Willard.

Voor mij was het dit jaar de vormgeving aan de voorkant en de aansturing aan de achterkant...

Het is echt super om te zien hoeveel mensen hier op welk vlak dan ook enthousiast mee bezig zijn!

Volgend jaar weer?

Marc

Bibliotheek Dalfsen-Nieuwleusen-Staphorst zei

Ontzettend gaaf filmpje dat echt alles laat zien, Hetty.
Ik geniet er ook enorm van hoe de kinderen bezig zijn en zich er helemaal instorten.
Ik zou eigenlijk overal tegelijk willen zijn om alle scholen en iedereen enthousiast te maken, maar ja....
Ik vind het een superconcept om mee door te gaan volgend jaar. En ook mijn compimenten aan Marc, Kirsten en Willard hoe het gemaakt is.

Mark Deckers zei

Heerlijk om te zien!

Hetty Odenthal zei

@Edwin Klopt, Het vinden van het Gouden gedicht is geinspireerd op de Gouden Wikkel uit Sjakie.

@ Marc, Willard en Kirsten
Complimenten aan jullie, zodat Rijmreis uiteindelijk een succes werd. Jazeker, volgend jaar weer!!!

@Bibliotheek Dalfsen-Nieuwleusen
Bedankt! Maar ik moet nog wel op cursus, een filmpje maken is echt een vak apart!

@Mark Ja, leuk! Als kinderen genieten, geniet ik ook. Zo werkt dat nou eenmaal!