zaterdag 22 januari 2011

Spelen met JayCut en Animoto

Met JayCut kun je online filmpjes bewerken en monteren. Helemaal gratis. Het enige dat je nodig hebt is een account en veel geduld, want bij mij liep het programma nog weleens vast en werkten de overgangen niet.
Collega Monique uit Deventer hielp me gisteren een beetje op weg en vandaag oefen ik ermee. JayCut willen we inzetten tijdens een mediawijsheidproject in Deventer. Leerlingen van 4 VWO hebben geleerd wat de basisprincipes zijn van filmen en interviewen. Daarnaast hebben ze als opdracht gekregen zelf met hun mobieltje of digitale camera iemand te interviewen en dit op film vast te leggen. Binnenkort gaan de leerlingen hun filmpjes monteren op JayCut en gaan wij, mediacoaches (in opleiding), hen daarbij begeleiden. Om dat te kunnen, moet ik wel weten hoe JayCut werkt.
Het is niet moeilijk, lastig vind ik het zetten van knipjes in delen van het interview.
Knippen is zo gebeurd, maar een uitdaging is de knip zodanig te maken dat de kijker niet in de gaten heeft dat het schaartje is gebruikt. Daarnaast is het saai om de hele tijd naar dezelfde persoon te moeten kijken, die op dat moment geinterviewd wordt. Je moet zo'n interview opleuken met zogenaamde plakshots. Het is dus belangrijk voldoende van die shots te hebben.
Als ik tegenwoordig met onze pocket videocamera op stap ga, probeer ik daaraan te denken. Tijdens het monteren kom ik er vervolgens weer achter dat ik veel te weinig van die plakshots heb.
Nog veel oefenen dus!

Animoto vond ik in de lijst van het vervolg op 23 Dingen. Het is Ding 39.
Animoto is een webapplicatie waarmee je flitsende presentaties van je video's en foto's maakt.
Neem je genoegen met filmpjes van 30 seconden, dan kun je een gratis account aanmaken. Voor nog geen 25 euro per jaar kun je langere filmpjes maken.

Na 't aanmaken van je Animoto-account selecteer je achtereenvolgens een animatieschema, beeldmateriaal en muziek. Wat betreft de muziek heb je keuze uit de muziekcollectie van Animoto, maar je kunt ook je eigen nummers toevoegen.

Animoto zet vervolgens je project om in een filmpje. Het 'ontwikkelen' van de video gebeurt achter de schermen en je ontvangt een mailbericht wanneer 't proces voltooid is. Hierna bekijk je op de site van Animoto het resultaat en kun je je filmpje bijvoorbeeld op YouTube plaatsen.

De foto's en filmpjes, die ik maakte tijdens de Voorleesdagen in Wierden en Enter heb ik volgens het Animoto concept verwerkt!

Veel plezier!

2 opmerkingen:

Annemarie van Essen zei

Ik werk al een paar jaar met Animoto (vooral voor thuisgebruik) en vind het een snelle, makkelijke manier van werken.
Hoe vaker je ermee werkt, des te mooier de resultaten worden lijkt het wel.
Wat een leuk filmpje om de voorleesdagen te tonen. Dank voor het delen!

Hetty Odenthal zei

Hoi Essen2punt0/Annnemarie,

Ja, ik had de gratis versie ook al een paar keer voor thuis gebruikt. Maar dan wil je uiteindelijk toch meer. Dus ik heb nu de huis- tuin en keukenversie voor nog geen 25 euro.
Leuk om te horen dat jij al ervaring hebt met Animoto en te weten dat hoe langer je ermee werkt, hoe mooier de resultaten worden.