woensdag 17 september 2008

Voorbereidingen tot "de bibliotheek als winkel", deel 1

Gisteren hebben we een start gemaakt met bibliotheek Enter, die over een poosje als winkel ingericht zal worden. Ik heb bewust boven deze post deel 1 gezet, want wat we gisteren hebben gedaan is slechts een begin.

Enter is een van de pilotbibliotheken in Overijssel, waar winkelformules voor worden ontwikkeld. Deze gaan de komende twee jaar als uitgangspunt dienen voor de herinrichting van centrale stadsvestigingen, wijken en dorpen.
Voor Enter zal de dorpsformule van toepassing zijn.

Als we kijken naar "De klant is koningin" moeten we voor de bibliotheek Enter met twee belangrijke klantgroepen rekening gaan houden: De Traditionele Gezinnen en de Welvarende Genieters.

In het begin heb ik ietwat moeite gehad met deze benamingen: Tradtioneel en Welvarend. Een etiketje plakken op je klant. Het had voor mij iets negatiefs.
Maar aan de andere kant: deze groepen worden nu zo duidelijk omschreven, ik zag ze letterlijk voor me. En ik moet zeggen, ik vind het prettig: je kunt niet alleen gerichter collectioneren, maar ook je activiteiten meer op je klanten afstemmen.

Ik ben nu dus erg blij met het klantsegmentatiemodel, het leert ons welke klant bij ons komt en nog belangrijker wat deze klant wil!
Het geeft zoveel meer duidelijkheid, niet meer van alles iets kopen (wat dat iets ook moge zijn?), maar net zoals in een winkel neerzetten waar je klant om vraagt en ook zorgen dat je er een voorraad van in huis hebt. En dat alles aantrekkelijk opgesteld, met een goede bewegwijzering en met personeel dat klantvriendelijkheid uitstraalt.
Hoe dit in grote lijnen er uit moet komen te zien, is te zien in dit filmpje.

Als je nog "van alles wat" in je collectie hebt en je wilt naar "wat de klant wil" is een van de eerste stappen: flink saneren!
En dat kan pijn doen, heel veel pijn. Al die prachtige boeken weggooien!
Maar: wat heb je aan prachtige boeken, die ongelezen in de kast staan.
Uitleencijfers toonden het keihard aan, die boeken werden niet gelezen, niet gepakt door de klant.
Misschien werden ze niet gepakt, omdat ze met al die ruggetjes in de kast stonden?
Dat is heel goed mogelijk, dus via displayen op tafels en frontale plaatsing in de kasten, willen we Enter tot een winkel gaan omvormen.

Desalniettemin bleef er genoeg over waar onze tradionele gezinnen en welvarende genieters niet op zitten te wachten, dus met man of beter gezegd vrouw en macht hebben we gisteren maar liefst 2700!!! boeken afgeschreven. Ja, voor deze en gene was het soms wel even slikken, maar opvallend was dat iedereen ervoor ging!
Zelfs een collega, die grieperig was en aan het einde van de dag geen stem meer had, ging fanatiek door. Petje af!



Wat me ook altijd opvalt aan een dag samenwerken met elkaar: het is goed voor de teamspirit. Als de doelen duidelijk zijn, zet iedereen de schouders eronder. Niks geen dure teambuildingstrainingen. Mijn motto is dan ook:
Laat medewerkers samen aan een project werken: prima voor de sfeer en de betrokkenheid!

Wordt vervolgd.........

2 opmerkingen:

Snorrismom zei

Wat goed!!!! 2700 boeken in een dag, dat is wel bikkelen ja :)
Wij beginnen binnenkort in Bathmen. Daar is Conny nu fanatiek aan het afschrijven. In Diepenveen heb ik gisteren o.a. jullie filmpje vertoond en men gaat meteen enthousiast aan het displayen! Ook in de andere vestigingen gaan we zsm aan de slag. Leuke foto trouwens.
Tot gauw!

groetjes,
Karin

digitalmien zei

Hey

Kijk ook eens op mijn blog voor foto's van de bibliotheek olst.
Wij zijn in juni 'opnieuw geopend', met winkelconcept.

http://www.bibliotheekolst-wijhe.nl/openingolst/album/