zaterdag 9 oktober 2010

Reacties Rijmreis

Ik schreef al vaker over Rijmreis, een project waar ik nog steeds heel enthousiast over ben.
In Wierden-Enter hebben we 33 van de 40 gedichten verstopt. Twee daarvan waren Goud en zijn dus niet meer in roulatie. De 7 andere gedichten (waarvan 2 Goud) worden komende week verstopt. Daarbij ga ik de BiebHyves inzetten. Kinderen krijgen via Hyves een tip waar het gedicht zou kunnen liggen. Een mooie manier om kinderen weer naar onze Hyves toe te leiden.
De 33 eerder genoemde gedichten reizen nog steeds door Wierden en zijn bij elkaar 120 x verstopt.
Woensdagmiddag 6 oktober was ik erbij en wat me opviel was dat tweederde van de deelnemers jongens waren. Zij leken fanatieker over te komen dan de meisjes.
Als verstopplekken kiezen kinderen de bibliotheek, winkels, de omgeving van scholen, struiken/bosjes en soms een boom. Ja, dan moet er geklommen worden.
Kinderen zijn over het algemeen heel enthousiast en ik ben ervan overtuigd dat dit ook komt omdat we dit fanatiek via de scholen hebben gepromoot. Met gedichten verstoppen, een affiche en een persbericht werkt Rijmreis niet. Bovendien doen we Rijmreis alweer voor het derde jaar en daarmee wordt het steeds bekender. Het concept van het zoeken, opnieuw verstoppen en de website waarop je aanwijzingen kunt krijgen en je verstopplek weer mag intikken, blijkt te werken.
Graag deel ik met jullie een aantal reacties:
- "Mevrouw, geeft u nog een extra tip, waar is de letter T? Het is echt moeilijk te vinden".
- Een moeder via de mail: "wat een leuk idee, Rijmreis, maar ik snap het niet, ik zie sommige gedichten er twee keer inzitten." (we hebben 20 verschillende gedichten en als je meerdere sets hebt gekocht, krijg je dat inderdaad)
- Een juf van een school, waar ik Rijmreis kwam uitleggen in de klas: "Dit is nieuw voor mij, ik vind het zo leuk, mag ik morgen met de klas komen zoeken".
- Een moeder in de bibliotheek: "Ik moest mee naar de bibliotheek met mijn zoon. Het was vanmorgen zo enthousiast uitgelegd in de klas, mijn zoon wilde onmiddellijk naar de bibliotheek om te zoeken."
- "Ik heb al 2 gedichten gevonden, weet u waar ik ze kan verstoppen."
- "Wanneer wordt het Gouden gedicht verstopt?"

Maar ook:
- "Wat moeten we doen? We wilden het gedicht bij een kledingwinkel verstoppen, maar het mocht niet van die mevrouw. Ze was bang dat kinderen een puinhoop ervan zouden maken."
- Via de vindtips werd er een keer gescholden op een andere school. Gelukkig kunnen we dit soort zaken via de beheermodule verwijderen.

In de klassen ging ik met de kinderen ook in gesprek over de mogelijke "gevaren" van Rijmreis. Wat mogen ze van hun ouders aan privegegevens op internet zetten? Hoe ga je met elkaar om als je een mening geeft over een gedicht? (geen pesterijen dus). En reken erop dat niet iedereen meewerkt. Wat doe je dan?

In de praktijk blijkt dat dit soort gesprekken nog steeds nodig zijn, gezien het feit dat er inderdaad gescholden werd en een winkel niet zijn medewerking toezegde.
Voor een mediacoach in opleiding zeer leerzaam om weer eens te ondervinden.

Hieronder een korte impressie van de woensdagmiddag in Bibliotheek Wierden.

5 opmerkingen:

Stefan Wijnberg zei

Leuk verslag Hetty, Mooi om te zien dat men zo enthousiast is. Keep up the good work!

diriwout zei

Mooi om te lezen, filmpje gemaakt met de Flip camera?

Hetty Odenthal zei

@Stefan
Dank, ook voor attendering op website Overijsselse Bibliotheken
@Diriwout Helaas niet, gewoon met mijn simpele toestelletje. De Flip heb ik allang niet meer, die zwerft ergens in Overijssel. Ik hoop dat de bieb er eentje koopt. En anders een leuk verjaardags- of Sinterklaaskadootje ;-)

Henriette zei

Dag Hetty,

Ik was er bij en was zelf ook erg enthousiast.
Volgens mij gaat het in Rijssen ook erg goed.
Nu deze week de gouden gedichten nog.
Misschien vanmiddag weer zoveel plezier in de bieb?

Hetty Odenthal zei

@Henriette

En plezier hadden we vanmiddag ;-)