zaterdag 12 september 2009

Stop motion animatie met Cinekid

Toen mijn kinderen nog klein waren,keek ik regelmatig met ze naar Pingu; een Zwitserse animatieserie met kleifiguren. Toen al bedacht ik me dat het veel werk moest zijn om een dergelijke Clay Animation te maken.

Afgelopen week gaf Cinekid een workshop hoe je met een webcam stop motion animaties kunt maken. Mijn collega 23dingeninsteenwijk schreef hier ook over.

Cinekid is natuurlijk bekend vanwege hun jaarlijkse filmfestival dat zij voor kinderen in de herfstvakantie organiseren.
Maar zij doen meer: binnen hun afdeling educatie hebben zij o.a. Cinekidstudio.nl ontwikkeld.

CinekidStudio is een online mediastudio, waar kinderen zelf mediaproducties maken: tekeningen, tekenfilms, videoclips, nieuwsuitzendingen, filmpjes, muziek en meer. Kinderen kunnen hun filmpjes ook uitzenden, versturen en delen met andere kinderen, ouders of leraren. Web 2.0 dus; delen van informatie.

De bibliotheek kan al dan niet in samenwerking met het onderwijs CinekidStudio inpassen in haar aanbod. Het multimediale lesmateriaal dat Cinekid heeft ontwikkeld is opgebouwd uit instructiefilmpjes, lesbrieven en stappenplannen.

Dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn, bleek tijdens de workshop die Cinekid aan bibliotheekmedewerkers gaf. Met een webcam, attributen als snoep, groenten en fruit konden we aan de slag gaan. De opdracht luidde: maak een stop motion animatie rond het thema van de kinderboekenweek. Moeilijk is het niet om zo'n filmpje te maken. Ik stond er wel van te kijken hoeveel tijd er gaat zitten in: het verhaal bedenken, de materialen steeds ietsje opschuiven (om later bewegend beeld te krijgen), foto's maken, monteren en tot slot geluid toevoegen. Alle groepen hadden veel plezier en er werd veel gelachen.




Ook zonder de workshop kun je CinekidStudio gebruiken, de vele lesbrieven wijzen je de weg.

Foto gemaakt met Jing

Geen opmerkingen: