zondag 25 april 2010

Rijmen en Reizen

De Rijmreis werkgroep is alweer druk bezig met de voorbereidingen voor Rijmreis 2010.
Onlangs hebben we gedichten uitgezocht rondom het thema van de kinderboekenweek: De Grote TekenTentoonstelling - beeldtaal in kinderboeken.

Het thema Beeldtaal daagt ons uit Rijmreis dit jaar nog interactiever, nog beeldender te maken. Ideeën zijn er genoeg, de volgende stap is met andere partners te kijken wat we kunnen verwezenlijken. Uiteraard zal ik er op mijn weblog over schrijven.

Rijmen en gedichten, ook over de grens kunnen ze er wat van. De Poem Express is een internationaal kunst- en gedichtenfestival voor kinderen. Sinds 1992 reizen gedichtenposters van kinderen de wereld rond. Duizenden kinderen uit verschillende landen hebben meegedaan en stuurden gedichtenposters op in hun eigen taal. Poem Express zou uitstekend kunnen aansluiten bij het thema van de kinderboekenweek 2010. Kijk eens op het weblog van Poem Express. Het resultaat is geweldig!!

Twee winnende posters werden zelfs op filmpje gezet. Zie hier het gedicht "Boos".

BOOS! an animated poem for the poem-express from Leerlingen Films on Vimeo.


Ik houd van reizen, verre reizen, maar ook uitstapjes net over de grens geven nieuwe ideeën, inspiratie voor je werk.
Twee weken geleden was ik in Belgie en voordat ik weer op de trein ging richting Nederland, bezocht ik Supervlieg.
Mijn Supervlieg landde op het kasteeldomein in Hingene (vlakbij Bornem).

SuperVlieg zijn talloze kinderfestivals in Vlaanderen voor iedereen vanaf 4 jaar. Toeters, trompetten en majoretten passeren langs de mooiste en schoonste podiumproducties van Vlaanderen. SuperVlieg is theater, circus, muziek, dans en beeldende kunst om zelf mee te experimenteren of om zalig van te genieten voor volwassenen én kinderen samen.
Bibliotheken nemen actief deel aan Supervlieg.

Natuurlijk kon er ook bij Supervlieg worden gedicht, samen met een clown en een mandje vol bekende gedichten. Gedichten, die in stukjes waren gehakt. De kunst was om na het grabbelen een eigen gedicht te maken. Niet eenvoudig, maar wel een uitdaging!

Supervlieg, Hingene 2010 on PhotoPeach

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.